A A A

 

آیة الله حاج شیخ جواد مروی در ابتدای درس خارج فقه (که به صورت مجازی برگزار شد) نکات ارزشمندی در نقد ادعاهای بی اساس مولوی عبدالحمید در انتساب بلای کرونا به بی احترامی شیعیان ایران به صحابه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و مقصر دانستن جمهوری اسلامی ایران در بلای تحریم‌های امریکا، ایراد فرمودند که در ادامه متن، صوت و فیلم آن را ملاحظه می‌فرمایید.

 

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدالله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا حبیب قلوبنا و طبیب نفوسنا ابی القاسم محمد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین صلاة ترغم أنوف الجاحدین، اللهم وفّقنا للعلم و العمل به.

روایتی را مرحوم قطب راوندی از علمای بزرگ شیعه در قرن ششم در کتابشان مشهور به "الدعوات"[1] که البته خود ایشان این کتاب را به نام «سلوة الحزین» یعنی سبب آرامش انسان غصه‌ناک نامیده‌اند روایتی را در این کتاب از امام سجاد علیه السلام مطرح می‌کنند، روایت این است: امام سجاد علیه السلام فرمودند «ضمنی والدی الی صدره یوم قتل و الدماء تغلی» پدرم مرا در روز عاشورا (روز شهادتشان) به سینه چسبانیدند در حالی که خون از بدنشان می‌جوشید و به من فرمودند «یا بنی احفظ عنی دعاء علمتنیه فاطمه و علمها رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و علمه جبرئیل فی الحاجۀ و الهم و الغم و النازلۀ اذا نزلت و الامر العظیم الفادح» امام سجاد می‌فرمایند امام حسین علیه السلام در روز عاشورا در حالی که خون از بدنشان می‌جوشید من را به سینه چسباندند فرمودند پسرم دعائی را که مادرم فاطمه به من آموخته است حفظ کن، که این دعا را پیامبر به مادرم فاطمه تعلیم نموده بود و جبرئیل این دعا را به پیامبر تعلیم نموده بود و این دعا را بخوان در نیازها، در غصه‌ها، در حوادث سختی که بر تو فرود می‌آید.

این روزها، روزهایی است که حادثۀ سختی بر مردم ایران بلکه بر مردم جهان نازل شده است خواندن این دعا مطلوب است،

دعا این است "بِحَقِّ يس وَالْقُرْآنِ الْحَكِيمِ ، وَبِحَقِّ طهٰ وَالْقُرْآنِ الْعَظِيمِ ، يَا مَنْ يَقْدِرُ عَلَىٰ حَوائِجِ السَّائِلِينَ ، يَا مَنْ يَعْلَمُ ما فِي الضَّمِيرِ ، يَا مُنَفِّسَ عَنِ الْمَكْرُوبِينَ ، يَا مُفَرِّجَ عَنِ الْمَغْمُومِينَ ، يَا راحِمَ الشَّيخِ الْكَبِيرِ ، يَا رازِقَ الطِّفْلِ الصَّغِيرِ ، يَا مَنْ لَا يَحْتاجُ إِلَى التَّفْسِيرِ ، صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ"

در آغاز مباحث فقه در سال جدید شمسی ابتدا مطالبی را خدمت اعزة عرض می‌کنم:

مطلب اول: این بیماری عام و شاملی که مردم دچار او شده‌اند، این ویروس با همۀ کوچکی‌اش که گفته می‌شود از یک میکرون تجاوز نمی‌کند یعنی یک هزارم میلی‌متر، همۀ جهان را در نوردیده است، همۀ مرزها و حدود را پشت سر گذاشته است، این ویروس استیصال علم و دانش بشریت را به ارمغان آورده است و همۀ انسانها را در این بلیة متوجه مبدأ اعلی نموده است، تعبیر خوبی را بعضی گفته‌اند: که جهان در مقابل خدا زانو زد و آسمان را به کمک طلبید.

حتی شخصیتهای غیر معتقد، نحله‌های غیر خدائی هم توجه به مبدأ اعلی نموده‌اند و بالاخره این موجود بسیار ریز این پیام را برای بشریت آورد که يا "أَيُّهَا الْإِنْسانُ ما غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ" این ویروس سبب شد شبهاتی هم توسط دگر اندیشان و نیز برخی از متحجرین مطرح شده که هر کدام از این شبهات نیاز به پاسخ گوئی دارد.

مطلب اولی را که بنده می‌خواهم اشاره کنم در پاسخ مطالب شخصی است که خود را عالمی از علمای اهل سنت می‌نامد هم در نماز جمعۀ خودش و هم در ویدئویی که منتشر کرده است مطالبی را مطرح کرده است که بنده در این مختصر عُجاله می‌خواهم به برخی از مطالب او اشاره کنم. البته بنده می‌دانم مطالب گفته شده توسط این شخص، مطالب برادران اهل سنت ما نیست، هم ما توجه داریم و هم برادران اهل سنت ما متوجه هستند که این مطالب ناشی از یک عقدۀ درونی است و نه مطالب برخواسته از یک تفکر. چند نکته از مطالب این فرد را بنده اشاره می‌کنم:

نکته اول: با تأسف تمام در این بلیه و احتمالا به جهت به راه انداختن دعوای مذهبی، نزول این بلیه را بر مردم ایران ناشی از عدم احترام به صحابه، عدم محبت صحابه بلکه ذمّ صحابه می‌داند و می‌گوید کشور جمهوری اسلامی ایران به این جهت دچار این بلیه شده است.

به این شخص عرض می‌کنم:

اولا: کجا مردم ایران به صحابۀ پیامبر گرامی اسلام آنان که در مسیر حضرت باقی ماندند، آنان که به وصایای پیامبر عمل کردند، کجا مردم ایران به این صحابه بزرگ احترام نمی‌کنند و محبت آنها را ندارند؟ مردم ایران تابع اهل بیت علیهم السلام هستند. اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم از جمله امام سجاد علیه السلام و الصلاۀ در دعای چهارم صحیفه سجادیه می‌فرمایند « اللَّهُمَّ وَ أَصْحَابُ مُحَمَّدٍ خَاصَّةً الَّذِينَ أَحْسَنُوا الصَّحَابَةَ وَ الَّذِينَ أَبْلَوُا الْبَلَاءَ الْحَسَنَ فِي نَصْرِهِ، وَ كَانَفُوهُ، وَ أَسْرَعُوا إِلَى وِفَادَتِهِ، وَ سَابَقُوا إِلَى دَعْوَتِهِ، وَ اسْتَجَابُوا لَهُ حَيْثُ أَسْمَعَهُمْ حُجَّةَ رِسَالَاتِهِ».

نگاه مردم ایران به صحابۀ بزرگ پیامبر که در خط پیامبر باقی ماندند این نگاه است.

البته مذهب تشیع و مردم ایران همۀ صحابه را عدول نمی‌دانند، برخی از صحابه که جنایت کردند و تاریخ این جنایتها را نگاشته است، مذهب تشیع همۀ صحابه را عادل نمی‌داند و نمی‌گوید هر کس پیامبر را هر چند یک لحظه دیده عادل است و شیعه بر این مدعای خودش برهان‌های قاطعی دارد.

ولی صرف نظر از این بحث علمی بنده از این شخص سؤال می‌کنم ایشان به تاریخ برگردند بلاهای مختلفی که در بلاد اسلامی، بلاهای عام و شاملی که از صدر اسلام تا کنون بر کشورهایی مختلف اسلامی نازل شده است ملاحظه کنند و برای ما تحلیل کنند و تبیین کنند که چرا این بلاها بر امت اسلامی در طول تاریخ در کشورهای مختلف نازل شده است؟ آیا نزول این بلاهای عام و شامل در طول تاریخ در کشورهای اسلامی به همین علت بوده است؟

من چند نمونه را اشاره می‌کنم:

به کتب معتبری که در تاریخ معتمد برادران اهل سنت و جماعت است مراجعه کنید تاریخ طبری، البدایه و نهایه و کتب دیگر، در سال 18 هجری سال 640 میلادی در زمان خلافت جناب عمر بن خطاب، طاعون عمواس که از روستائی به همین نام در فلسطین آغاز شد همه شامات را درنوردید جمع زیادی از مسلمانان را کشت که به گزارش طبری 25 هزار نفر یا برخی از گزارشهای دیگر 30 هزار نفر از مسلمانان در این طاعون تلف شدند جمعی از صحابه و تابعین کشته شدند از جمله ابوعبیده جراح، معاذ بن جبل، یزید بن ابی سفیان، سهیل بن عمرو، ابو جندل و ضرار، و آن سال را مردم به عام الرماده نامیدند سال خاکستر، «للخساره البشریه التی حدثت فیها»، به خاطر انبوه خسارتهایی که بر بشریت در آن سال نازل شد، تحلیل این شخصی که خود را عالم می‌داند از  این حادثه چیست؟

يا ايشان کتاب إنباء الغمر بأبناء العمر فی التاریخ از ابن حجر عسقلاني را مراجعه کند، که از سال 773 تا سال 850 حوادث را گزارش‌گري مي کند، انواع بلاهايي که بر مردم مسلمان نازل شده است، آنجا ببيند، در طاعون سال 833، هزاران نفر از مسلمانان مردند، می‌گوید: "عزّ وجود الحمّال الموتي و غساليهم و من يحفر القبور"، ديگه کسي نبود مردگان را به گورستان حمل کند، غسالي نبود مردگان را بشورد، حافر قبر نبود، اما الشوارع فکانت فيها کالقطارات يتلو بعضها بعضا، در خيابان ها جنازه مثل قطار به دنبال يکديگر حرکت مي دادند، و جنازه ها را به گورستان مي بردند[2].

در صحيح بخاري[3] اين روايت آمده، عن ابي الاسود در زمان عمر بن خطاب، قال اتيت المدينه و قد وقع بها مرض و هم يموتون موتا ذريعا، ابي الاسود مي گويد وارد مدينه شدم، بيماري سنگيني بر مردم مدينه غلبه کرده بود و مردم به سرعت مي مردند، فجلست الي عمر، در کنار عمر بن خطاب نشستم، و جنازه پشت جنازه از مقابل ما مي رفت، خوب در اين بليه اجتماعي در مدينه منوره تحليل اين عالم چيست؟ شخصي که خود را عالم مي داند؟!

انواع بلاها و بيماري ها که بر حرمين شريفين نازل شده است، بر مدينه منوره و بر مکه مکرمه نازل شده است، ابن کثیر در  البدايه و النهايه،[4] در حوادث سال 357 می‌نویسد افراد بسیاری بر اثر بیماری از بین رفتند.

گزارش‌های مختلفی است که در شهر مکه حجاج می‌مردند در مني و عرفات و مشعر مي مردند.

سال 1814 به عنوان سنة الطاعون نام گزاري شد، هزاران نفر مردند، حج در آن سال متوقف شد، سال قبلش هزاران حاجي از دنيا رفتند، وبايي که از کلکته هندوستان شروع شد، جنوب شرق آسيا را درگرفت، شرق آفريقا را درگرفت، صدها هزار نفر از حجاج بيت الله مردند،  مکه و مدينه و جده را فرا گرفت، در حالي که گزارش گري ميشود، در مقام ابراهيم نماز جماعت با دو نفر فقط برگزار مي شد، اينها را تحليل کند اين عالم! واقعا حوادث و بلاياي طبعيي به خاطر اين تحليل است که اين مرد ارائه مي دهد، سيل هاي عظیمي که در مکه جريان پيدا کرده، سيل سال 983 هجري، آب تمام شهر مکه را فرا گرفت، مسجد الحرام را فرا گرفت، تا نزديک قفل در مسجد الحرام آب بالا آمده بود، مسجد الحرام از طواف کننده گان خالي شده بود، اين عمل بر بعضي سخت آمد، جمعي را تشويق کردند بريد طواف کنيد، تا اطراف خانه خدا خالي نباشد، آن بيچارگان که شنا بلد نبودند خود را به آب زدند و غرق شدند،  اين فرد پاسخ دهد، بلاياي مذکور و غير از اين بلايا در بلاد اسلام نتيجه عدم محبت به صحابه بوده است؟! و عجيب است که اين فرد با قاطعيت ملّت مسمان و معتقد ايران را به خروج از صراط الهي متهم مي کند به خاطر اين بليه! فانا لله و انا اليه راجعون.

نکته دوم: در اظهارات عجيبي که مردم ايران را خطاب مي کند، مي گويد اعمال شما باعث شده است، که حتي حرم هاي مکه و مدينه بسته شود.

يا للعجب! مگر اين فرد کور است آيا اعمال ظالمانه آل سعود را نمي بيند، اينان با شيعيان مظلوم چه کردند؟

داعش را بر سر امت اسلامي چه کسي مسلط کرد؟

روزنامه نگار خودشان را با اره قطعه قطعه نکردند؟!

شش سال ملت مظلوم يمن را از هوا و زمين و دريا آتش باران نکردند؟ نسل کشي ملت مظلوم يمن را اينان کليد نزدند؟ آنگاه اعمال آنان سبب تعطيلي حرمين نشده؟! خطاب به مردم ايران مي گويد اعمال شما سبب تعطيلي حرمين شده است؟!

نکته سوم: بلاياي وارده بر ملت ايران را وقتي به خاطر عدم محبت صحابه مي شمارد و مي گويد مردم ايران بايد توبه کنند تا اين بلاها بر آنها نازل نشود، از جمله بلاهاي نازله را تحريم مي داند.

يا للعجب! مقصر تحميل تحريم بر مردم ايران، ملت ايران هستند که به خاطر دفاع از مردم مظلوم فلسطين و قبله اول مسلمانان تحريم رو متحمل شده اند، آيا سبب تحريم ملت ايرانند و نه امريکاي جنايت کار؟!

با این بيان و استدلال ايشان مقصر سالهاي محاصره‌ي پيغمر گرامي اسلام و اهل بيت و اصحاب پيغمبر در شعب ابي طالب معاذ الله پيامبر و يارانش بودن و نه کفار قريش، حتما ايشان توصيه مي کند که مقامات ايران مثل آل سعود به دامن ترامپ پناه ببرد و تسليم او بشود؟!

آري اسلاف اينان هم وقتي حديث پيامبر گرامي اسلام خطاب به عمار که "تقتلک الفئة الباغيه" مطرح شد، بعد از شهادت عمار به دست لشکر معاويه توجيه کردند، که سبب قتل و شهادت عمار ياسر معاويه و لشکر باغي او نبودند بلکه حضرت امير بود که عمار را به جنگ آورد! اين گونه تحليل ها سابقه دارد، ظاهرا بدتر از ويروس کرونا، جهل حاکم بر برخي از عالم نمايان است که از خدا مي خواهيم که اسلام رو از شر تحجر اينان محفوظ نگه دارد.

البته بازم هم تأکيد مي‌کنم، ما توجه داريم که اهل سنت ايران و علماي بزرگ و فهيم آنان از اين افراد جدا هستند تاريخ نشان مي دهد در همه حوادث واقعه در اين کشور همبستگي بين شيعه و اهل سنت در سيل و زلزله و ساير حوادث در طول تاريخ مشهود بوده است و اينان به کمک يکديگر سعي مي کنن، بر مشکلات غلبه کنند، ان شاء الله.

مطلب دومي که اينجا عرض ميکنم، حضور روحانيت در سراسر کشور در ميدان خدمت جهادي به مردم در مبارزه با اين بيماري حضور به ياد ماندني است، که بايد اين خاطرات و اين حضور محفوظ بماند، طلبه جواني از استان ديگري به قم مي‌آيد در بيمارستان حضور پيدا مي کند، براي کمک به بيماران و اعلام مي کند، به عنوان مدافع حرم کريمه اهل بيت در قم حضور  پيدا کرده اند و همسر جوان او به پاس خدمات اين طلبه جوان مهريه اش را به او مي بخشد، يا طلبه جواني که همسر و فرزندش را از دست داده است، با اينکه داغ همسر و فرزند را ديده است، ولي از کمک به بيماران و خدمت در اين مسير ابا نمي‌کند، اين حرکت تأثير خودش را طبق گزارشاتي در عراق، لبنان، شبه قاره هند، و اماکن ديگر نيز گذاشته است و در مختلف بلاد طلاب و روحانيون براي کمک به مردم به پا خواسته اند، اين حرکت بسيار مقدس و بسيار جالب از روحانيون بايد زنده بماند و اين مسير ادامه داشته باشد،

و آخرين مطلبي که در ماه مبارک شعبان عرض مي کنم، بايد مردم را به طمأنينه، سکينه، صبر، شکر، توکل و توسل دعوت کنيم و بدانيم و بگوييم، که اين سختي ها مي گذرد، شعر منسوب به اميرمؤمنان علي عليه الصلاة و السلام شعر لطيفي است:

وَ كَـمْ للهِ مِـن ْ لُطْفٍ خَـفيٍّ
يَدُقُّ خَفاهُ عَنْ فَهْم الذكيِّ

وَ كَمْ يُسْرٍ أتَي مِنْ بَعدِ عُسْرٍ
وَ فَرَّج كَرْبَةُ القَلبِ الشّجيِّ

وَ كَمْ أمرٍ تُساءُ بِهِ صَـباحـاً
وَ تَأتيـكَ المُسْفَرَّةُ بِالعَشيِّ

إذَا ضَاقَتْ بِكَ الأحوالُ يَـوماً
فَثِقْ بِالوَاحِـدِ الفَردِ الـعَليِّ

تَوَسَّلْ بِالنَّبِيّ فَكلُّ خَطَبٍ
يُهَونَ إذَا تَوَسُّلَ بِالنَّبِيٍّ

وَ لا تَجزَع إذَا مَا نَابَ خَطبٌ
وَ كَم لله مِن لُطْفٍ خَفِيٍّ

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین.

[1].  الدعوات، صفحه 54.

[2] . إنباء الغمر بأبناء العمر فی التاریخ، ج8، ص200: وفي رابع جمادى الأولى بلغت عدة الموتى بالقاهرة خاصة في اليوم ألف نفس ومائتي نفس ، ووقع الموت في مماليك السلطان حتى زاد في اليوم على خمسين نفسامنهم ، وانتهى عدد من صلى عليه في اليوم خمسمائة وخمسين نفسا ، وضبط جميع المصليات في يوم فبلغت ألفي نفس ومائتين وستا وأربعين نفسا ، ووقع الموت في السودان بالقرافة إلى أن مات منهم ماتحو ثلاثة آلاف ، وعز وجود حمالي الموتى وغساليهم ومن يحفر القبور حتى عملوا حفائر كبارا كانوا يلقون فيها الأموات ، وسرق كثير من الأكفان ، ونبشت الكلاب كثيرا فأكلتهم من أطراف الأموات ، ووصل في الكثرة حتى شاهدت النعوش من مصلى المؤمني إلى باب القرافة كأنها الرخم البيض تحوم على القتلى ، وأما الشوارع فكانت فيها كالقطارات يتلو بعضها بعضا .

[3]. صحيح بخاري، ج3، ص149: عن أبي الأسود قال أتيت المدينة وقد وقع بها مرض وهم يموتون موتا ذريعا فجلست إلى عمر رضي الله عنه فمرت جنازة فأثنى خير فقال عمر وجبت ثم مر بأخرى فأثنى خيرا فقال وجبت ثم مر بالثالثة فأثنى شرا فقال وجبت فقلت ما وجبت يا أمير المؤمنين قال قلت كما قال النبي صلى الله عليه وسلم أيما مسلم شهد له أربعة بخير ادخله الله الجنة قلنا وثلاثة قال وثلاثة قلنا واثنان قال واثنان ثم لم نسأله عن الواحد.

[4]. البدایة و النهایة، ج11، ص308