A A A

حضرت آیة الله حاج شیخ جواد مروی حفظه الله در پایان درس خارج فقه روز دوشنبه 22 بهمن ماه 1401 به بیان سه نکته و توصیه نسبت به نوروز، ماه مبارک رمضان و مسأله تبلیغ پرداختند که به قسمت‌هایی از بیانات ایشان اشاره می‌شود. در صورت تمایل می‌توانید به فایل صوتی این جلسه مراجعه فرمایید.

نکته اول: اقتضائات ایام نوروز

با نوروز مخالف نیستیم صله رحم مطلوب است لکن دوستان دقت کنند از مرزهای شرعی نباید تجاوز کنیم و علاوه بر مرزهای شرعی باید مرزهای دیگری را هم رعایت کنیم و دقت کنیم که نگاه مردم به ما نگاه ذره بینی است یعنی کاملا به حرکات و سکنات ما توجه دارند. اگر طلبه در حضور جمعی قرار میگیرد و به نماز اول وقت توجه نکند همراهان او تقید به اصل نماز خواندن را هم ممکن است رها کنند و نازل تر از ما قرار گیرند.

یک وقتی ظاهرا به مرحوم شیخ عبدالکریم حائری فرمودند طلبه ها در آستانه سفرند ایشان یک نکته گفتند که مردم وقتی میروند سفر میگوییم شما را به خدا میسپاریم اما طلبه وقتی سفر میرود باید بگوییم خدا را به شما می‌سپاریم. باید توجه کنیم که دین و مذهب را در نگاه مردم سخیف نکنیم اگر فردی شروع کرد به غیبت، این طلبه نه تنها مانع نمی‌شود که بر آن می‌افزاید مردم ببینند اگر اتهامی زدند این طلبه بیشتر ادامه داد اینها سبب بی آبرو کردن دین و اهل بیت است.

نکته دوم: فرصت ماه مبارک رمضان

ماه مبارک رمضان در پیش است دیگر چه میتوان گفت جز این جمله که پیامبر در آخرین جمعه ماه شعبان ایستادند و فرمودند سبحان الله سبحان الله سبحان الله ما ذا تستقبلون و ماذا یستقبلکم نمیدانیم این توفیق را داریم یا نه اما اگر درک کنیم این ماه را بزرگترین نعمت و فرصت طلائی است که پروردگار در اختیار ما قرار داده است.

شهرٌ دعیتم فیه الی ضیافة الله و جعلتم من اهل کرامة الله خدا شما را به مهمانی خودش دعوت کرده مثل کسی نباشید که اطعمه رنگارنگ برایش فراهم باشد اما بگوید این غذا برای دیابت من ضرر دارد این غذا برای چربی خون و آن دیگری برای فشار خون من ضرر دارد و محروم باشد.

این استعداد نفسی را برای ورود به ماه مبارک رمضان پیدا کنیم و با استفاده از نفحه و نسیم رمضانیه در خودمان تحول ایجاد کنیم.

نکته سوم: ضرورت تبلیغ

یکی از دوستان قبل بحث سؤال میکرد به نظر شما عملی که مورد رضایت حضرت قرار بگیریم چه باشد ببینید از زبان خودم نمیگویم از بزرگانی که از آنها استفاده کردیم و اعتقاد داشتیم چشمشان باز بود میگفتند روایت داریم که امیرمؤمنان و پیامبر علیهما السلام انا و علی ابوا هذه الامه ائمه پدران امت‌اند پدر وقتی ببیند فرزندانش دچار گرفتاری اند مشکل دارند بگویند به پدر فرزندت سرطان گرفته یا معتاد شده همه همّ و غمش این است که مشکل را اصلاح کند اگر ما همت کنیم از ایتام آل محمد صلی الله علیه و اله و سلم دستگیری کنیم، می‌تواند لبخند رضایت را بر لبان حضرت بیاورد.

اینکه به دنبال دعا و ورد باشیم که حضرت به ما توجه کنند دعا خوب است اما غایة الغایات این مسائل دستگیری از ایتام ال محمد است و این هم با تبلیغ میسّر است. نکند غفلت کنیم، اگر کسی عذری دارد حرفی نیست اما مباداد عوارض پیرامونی ما را از این مسأله بازدارد. مبادا این تجارت رابح را با تجارت خاسر عوض کنیم.

تجربه شخصی این طلبه ضعیف نشان داده هر وقت در این مسیر قدم برداشتم بلافاصله توفیق و افاضه وافر را دیده ام شما هم حتما دیدید. برای هر کدام ما که میسر است به این مسأله هم اقدام کنیم.

ان شاء الله در ماه مبارک رمضان و باقیمانده از ماه شعبان ما را هم از دعای خیر فراموش نکنید.

تشکر هم میکنم از اینکه دوستان در ساعت ابتدایی صبح در ایام سرد زمستان برای درس زحمت میکشیدند و از راه دور تشریف میآوردند، همیشه دعاگوی دوستان هستم.

و صلّی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین.