A A A

آیة الله حاج شیخ جواد مروی حفظه الله در آخرین جلسه درس خارج فقه در سال تحصیلی 1402-1403 بیانات و نکاتی بیان نمودند. ایشان فرمودند:

آخرین جلسه سال تحصیلی است لذا چند نکته ذکر می‌کنم:

نکته اول:

نگرانی من این است که در این القاء مباحث اگر ملقی و مدرّس صدق کند آیا به وظائف عمل شده یا نه؟ تدریس حق الناس است مرحوم محدث زاده فرزند مرحوم شیخ عباس قمی نقل میکند شبی بدون مطالعه منبر رفتم شب در خواب پدرم را دیدم که فرمود اگر مردم عادی از حقوق مردم کم بگذارند میتوانند استرضا کنند کارگری است کم کاری کرده میتواند رضایت بطلبد اما کسی که جمعی را جمع میکند سخنرانی میکند بدون مطالعه این حق الناس است و استرضاء از این همه افراد سخت است.

من در برهه ای از زمان  تصمیم گرفتم درس نگویم با اینکه یک روز بدون مطالعه درس نگفته ام و عواقب شدیدی برای خودم در نظر گرفته ام اگر بدون مطالعه تدرس شود اما باز هم از دوستان حلالیت میطلبم. همیشه هم برای ورود به هر کار و بحث از دو نفر خبیر شهادت گرفته ام که شهادت دهند توانایی بر ارائه هست. مع ذلک سخت است دنیا چنین است که مثل حادثه اخیر برای رئیس جمهور و همراهانشان در یک چشم به هم زدن همه چیز تمام میشود و دیگر تمجیدها و گریه های دیگران هم برای انسان فائده ندارد.

در هر صورت استرضاء از دوستان دارم و همه تلاشم این است که دوستان میدان داشته باشند و مطالبشان را بیان کنند و مدیریت گعده هم شرائط متفاوتی دارد و اگر دوستان از بعض سخنان احساس ناراحتی کرده اند که قطعا عمدی نبوده دوستان ما را ببخشند.

نکته دوم:

در آستانه رحلت مرحوم امام هستیم. این نعمت بزرگی که این مرد بزرگ با زحماتش تقدیم مکتب تشیع و مردم ایران کرد را فراموش نکنیم. ایشان مصداق بارز این روایت حضرت امیر بود که من اتخذ الحق لجاما اتخذه الناس اماما.

واقعا امام امت اتخذ الحق لجاما بود فاتخذه الناس اماما.

قدر این مرد بزرگ را بدانیم تعبیر شیخ عبدالحمید کشک عالم بزرگ مصری که در سخنرانی تعبیری کرد که زندان انداختند او را و بعد که آزاد شد به او گفتند آیا ارزش داشت گفت حاضرم دوباره بگم و دو برابر به زندان بروم.

گفت: ان الشاه قد اعتمد علی الغرب فذلّ و اعتمد علی الشرق فضلّ و اعتمد علی الجیش فملّ و اعتمد علی السافاک فاختلَّ امّا الامام الخمینی قد اعتمد علی الله و من اعتمد علی الله فما ذلّ و ما ضلَّ و ما ملَّ و ما اختلَّ.

دوستان جوان را توصیه میکنم به مطالعه سیره ایشان آنانی که امام را درک نکردند و ایشان را ندیدند مطالعه کنید و ببینید خدمات این عالم بزرگ را. بعد رحلت ایشان هم که مجلس خبرگان تفویض کرد امر ولایت را به مقام معظم رهبری بدون مبالغه می‌گویم که مدیریت ایشان در طول این سالها جالب بوده است اوج زمانی که اصلاح طلبان با آن شعارها و در اوج حوادث، مشکلاتی ایجاد کردند، رهبری حسن مدیریت داشتند و روایت داریم مؤمن اگر به وظیفه عمل کند مؤید به تأییدات الهی خواهد بود.

همچنین تبیین امامت در ایام غدیر لازم است.

ماه محرم هم در پیش است دستگیری از ایتام آل محمد صلی الله علیه و آله وظیفه ما است.

بحث مظلومیت غزه و تحلیل این وقایع نیز همچنان لازم است که مردم دچار روزمرگی نشوند.

ما را از دعای خیر فراموش نکنید.

توفیق بود امشب در روضه منوره رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم دعاگوی دوستان هستیم در ایام بعد هم همینطور.

و صّلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین.