A A A

بسمه تعالی

افتتاح حسینیه اهل البیت (علیهم السلام) شهر بانکوک همزمان با مراسم شهادت امام رضا علیه السلام توسط حضرت آیت الله حاج شیخ جواد مروی

 

در ادامه سفر حضرت آیت الله حاج شیخ جواد مروی به جنوب شرق آسیا، حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای سیدمبارک الحسینی در شب شهادت حضرت آقا علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیة و الثناء از ایشان برای افتتاح حسینیه اهل البیت علیهم السلام دعوت به عمل آوردند.

معظم له ضمن اجابت این دعوت در مراسمی که با حضور انبوه پیروان اهل بیت عصمت و طهارت برگزار شد، سخنانی  به شرح زیر ایراد فرمودند:

بسم الله الرحمن الرحیم.

الحمدلله الذی صغرت فی عظمته عبادة العابدین و حصرت عن شکر نعمته السنة الحامدین و قصرت عن ادراک جلاله افکار العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا، حبیب قلوبنا و طبیب نفوسنا ابی القاسم المصطفی محمد (ص) و علی اهل بیته الطاهرین. صلاةً ترغم أنوف الجاحدین.

يا حبذا دوحــــــة في الخـــلد نابتة             ما في الجنان لها شبه من الشـــجر
المصطفى أصلها  و الفرع  فاطـــمة               ثـمَّ اللقاحُ علي سيّدُ البشـــــــــر
وهاشميان سبطاها لها ثمــــــــــــر           والشيعة الورق الملتفّ بالشــــــجر
هذا مقـال رســــول الله جـــــاء بـه           أهل الروايات  في  العالي من  الخبر

      إني بحـبـِّهمُ  أرجو النجاة غــــــــداً             و الفوز معْ  زمرة  من  أحسن   الزمر      

در ایام شهادت سلطان سریر ارتضاء الامام علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیة و الثناء قرار داریم. به این مناسبت عرض می کنم، روایت متواتری از پیامبر مکرم اسلام (ص)  هم در کتب برادران اهل سنت و هم در کتب روائی شیعه به فراوانی آمده است که: « لَا یَزَالُ الدِّینُ قَائِمًا حتی تَقُومَ السَّاعَةُ او یَکُونَ عَلَیْکُمْ اثْنَا عَشَرَ خَلِیفَةً کَعِدَّةِ نُقَبَاءِ بنی اِسْرَائِیلَ.»

قوام دین اسلام به دوازده خلیفه و جانشین است به عدد نقباء بنی اسرائیل. بین اندیشمندان شیعه و علمای اهل سنت در مصادیق این دوازده نفری که پیامبر اسلام قوام دین را به وجود آنان نسبت می دهد اختلاف است.  چه کسانی هستند. در اینجا دو تفکر از هم جدا می‌شود. با صرف نظر از عقیده ابن تیمیه که  تردید می کند مولی علی(ع) حتی جزو خلفا باشد، علمای اهل سنت بعد از خلفای ثلاثه نام دوازه نفر را می برند. قاضی عیاض که ضمن معرفی آنان از معاویة ابی‌سفیان، یزیدبن معاویه، عبدالملک بن مروان، ولید بن عبدالمک و... نام می برد. در شروح صحیح بخاری و صحیح مسلم و سایر کتب اهل سنت هم همین افراد را به عنوان کسانی که قوام دین به آنان است معرفی می‌کنند. بنده در مقام بیان کارهای معاویه بر اساس تحلیل تاریخی نیستم. فقط یک نکته را بیان می‌کنم.

یک کشیش متعصب مسیحی بلژیکی به نام پدر لامنس که بیش از بیست کتاب علیه اسلام دارد می نویسد:«ای‌کاش ما عکسی از معاویة بن ابی سفیان داشتیم و از روی آن عکس مجسمه می‌ساختیم ، آن را در واتیکان نصب می‌کردیم و یکشنبه‌ها بر آن تعظیم می‌کردیم چون اگر معاویه نبود حکومت عدل علی(ع) تمام اروپا را درمی نوردید و امروز ا مسیحیت اثری نبود. حیات میسحیت مرهون معاویة بن ابی سفیان است که در مقابل علی(ع) ایستاد.»

در تاریخ ابن دُقماق مصری آمده است که، عبدالملک مروان استخری پر از شراب داشت. صبح از آن می نوشید و مست به مسجد پیغمبر(ص) می آمد نماز صبح را چهار رکعت می خواند می گفتند نماز صبح دو رکعت است چرا چهار رکعت خواندی؟ می گفت الان حالم خوب ست«ان شئتم زدناکم» اگر می‌خواهید بیشتر می‌خوانم. به همین ولیدگفتند برای اینکه بدانی عاقبت تو چه می شود به قرآن تفأل بزن. قرآن را باز کرد این آیه آمد: «وَ خابَ كُلُّ جَبَّارٍ عَنيدٍ» «و [سرانجام] هر گردنکش حق ستیزى نومید و نابود شد». قرآن را سیبل قرار داد، آنقدر تیر به قرآن زد که قرآن پاره پاره شد بعد هم این اشعار را خواند:

                            أ تو عدنی بجبار عنید                              و ها انا ذاک  جبار عنید

                          اذالاقیت‌ربک یوم‌حشر                             فقل یا رب خرّقنی‌الولید

این یک خط فکری است و کسانی هستند که آنان را به عنوان امام برای خودشان انتخاب کرده اند. حالا خط دیگر را ببینید. تفکر شیعه را ببینید راجع به این دوازده نفر چه نظری دارد؟ آیا جای این هست که هر روز سر به سجده گذاشت و خدا را ستایش کرد یا نه؟ بعد از رحلت پیامبر اسلام(ص) ایام امامت است. شیعه می گوید ابتدای این دوازده نفر مولای ما امیرالمومنین، یعسوب الدین، قائد الغرّ المُحجّلين علی بن ابی طالب (ع) است و آخرین از این ائمه حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف می‌باشد.

چنانچه هرصفحه از این صفحات دوازده گانه را باز کنیم و در مقابل متفکرین عالم قرار دهیم، همه در مقابل صفحات امامت شیعه خاضع هستند.

برای مثال کسی را پیدا می‌کنید که در مقابل کلام مولی امیرالمومنین علی(ع) خاضع نباشد؟ استاد دانشگاه کمبریج، «سیمون اوکلی» 169 کلمه از کلمات قصار آن حضرت را به انگلیسی ترجمه کرده است. در مقدمه اش نامه ای به همکارش توماس بریک می نویسد و می گوید دوست خوبم، مرا نکوهش نکنید که چرا 169 کلمه از کلمات امام شیعیان را به انگلیسی ترجمه کرده ام. بدان که من این کلمات را با انجیل های چهارگانه و آنچه در عهد عتیق آمده است و با همه دستوراتی که در کتب دینی ما آمده است مقایسه کرده ام و معتقدم از همه آنها برتر است.

کدام صفحه از صفحات امامت شیعه را می توان باز کرد که انبوه تعظیمات متفکران جهان را در پی نداشته باشد؟

کتاب روزنامه نگار مسیحی «آنتوان بارا» تحت عنوان« الحسین فی الفکرالمسیحی» را که تحت تاثیر شرکت در مراسم عزای حضرت اباعبدالله و مطالعه زندگانی ایشان نگاشته است و به هفت زبان ترجمه شده ملاحظه کنید. این نویسنده که در قم به ملاقات ما آمده است می گوید: رفتم واتیکان از یکی از بزرگان مسیحیت سوال کردم حسین را می‌شناسید؟ این اسقف خطاب به من گفت: « نعم، لو كان الحسين منا لنشرنا له في كل أرض راية، ولأقمنا له في كل أرض منبر، ولدعونا الناس إلى المسيحية بإسم الحسين ولکن اسفا اسفا اسفا لیس لنا حسین» بله می شناسم. اگر ما مسحیان حسین را داشتیم در هر شهر برای او پرچمی می افراشتیم و در هر سرزمینی برای معرفی او منبری می‌گذاشتیم و همه مردم دنیا را به نام حسین به مسیحیت دعوت می‌کردیم. بعد چند مرتبه با اظهار تاسف گفت ما حسین نداریم.

عالمی به نام کشاجم در مورد غدیر قصیده ای دارد که علامه امینی آن را در کتاب الغدیر آورده است. اگر بگویم کیست تعجب می‌کنید. کشاجم نوه سندی بن شاهک یهودی، قاتل امام موسی بن جعفر است. بنابراین اگر حقایق تشیع به بزرگترین دشمنان شیعه هم برسد، در مقابل آن خصوع می‌کنند و کشاجم می شود یکی از علمای بزرگ شیعه.

از عالم بزرگ اهل سنت« عبدالله علائلی» نقل کردم که در کتاب «سمو المعنی فی سمو الذات» می‌گوید: در جهان هر حرکتی که علیه ظلم اتفاق اقامه می شود باید از قیام حضرت ابا عبدالله علیه السلام الگو بگیرد.

رئیس کنونی حماس «یحیی سنوار» می گوید مسیر مقاومت ما مسیر امام حسین علیه السلام است.

سخنان وکیل متشخص و معروف بودائی آقای «لوکائو» را مطالعه کنید. خلاصه سخن او این است که در هر کجای دنیا کسی می خواهد با ظلم مبارزه کند و در مقابل ظالم بایستد باید سرمشق او حسین بن علی علیه السلام باشد.

پس از سخنرانی آیة الله مروی، دکتر مطیعی به مرثیه سرائی پرداختند.

تنظیم: حجة الإسلام و المسلمین دکتر شاکری