A A A
 
نواب
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، نشست  «جایگاه فقه سیاسی در بیداری اسلامی» با حضور طلاب و فضلای حوزه علمیه خراسان امروز در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد برگزار شد.
 
حجت الاسلام والمسلمین جواد مروی، حوزه علمیه قم، در این نشست گفت: هویت شناسی حرکت هایی که در جهان اسلام اتفاق افتاده نیاز امروز حوزه های علمیه است. امروز سه تحلیل و دیدگاه وجود نسبت به حرکت های منطقه وجود دارد که طبق دو دیدگاه، فقه سیاسی نمی تواند جایگاهی داشته باشد و تنها طبق یک تفسیر است که ممکن است جایگاه فقه سیاسی در این بیداری مشخص شود.
 
وی افزود: یک تحلیل از بیداری اسلامی به بهار عربی تعبیر می شود، این تعبیر معمولا از سوی تفکرات غرب‌گرایانه افرادی که می خواهند این تفکرات و بیداری در کشورهای اسلامی را نوعی به دموکراسی غربی تعبیر کنند، مطرح می شود. نگاه دوم که بیشتر در داخل ایران از سوی برخی از افراد شکل گرفته، تعبیر بیداری انسانی است.
 
حجت الاسلام والمسلمین مروی در خصوص نگاه سوم بیان داشت: این نگاه بر این باور است که حرکت های اتفاق افتاده در جهان عرب که امتداد خواهد داشت بیداری اسلامی است و رهبری تحلیل های بسیار کارشناسانه و صحیحی در این خصوص ذکر کرده اند.
 
وی با طرح این پرسش که چرا این بیداری، اسلامی است، ابراز داشت: کسی که با جهان عرب آشنا باشد در خواهد یافت که در این 45 ساله اخیر وضعیتی در جهان عرب حاکم شد که بسیاری از حرکت های آزادی خواهانه تحت شعار های مختلف ناسیونالیسم امت عربی ملی گرایی و غیره دچار شکست و بن بست شد. پس از چند سال از شکل گیری آنان، انقلاب اسلامی ایران به وقوع پیوست، این انقلاب که تحت هویت بازگشت به اسلام کار خود را آغاز کرد و شعارهای بسیار عظیمی از سوی امام امت پراکنده می شد، یک اقبال و توجه عظیمی نسبت به اسلام در کشورهای مختلف عربی و اسلامی ایجاد کرد.
 
وی ادامه داد: تمام حرکت های امروز جهان اسلام امتداد این سخن امام راحل است که ایشان در فتوایی به شیعیان جنوب لبنان بیان کردند «هجرت از جنوب لبنان حرام است و ماندن در جنوب و مبارزه در مقابل دشمن صهیونیستی واجب است». این خط هویت جدید به تقابل اسرائیل بخشید، یعنی به دنبال آن بخشی از مردم شیعه خواستند که با فتوای مرجع شیعه به مبارزه بپردازند. 6 مهر 1391