A A A

آیة الله حاج شیج جواد مروی از مجمع نمایندگان طلاب به عنوان بازوی پر توان جامعه مدرسین و شورای عالی حوزه‌های علمیه نام برد و بهبود وضعیت معیشتی طلاب را از اولویت‌ها و اقدامات جاری نهادهای عالی حوزوی عنوان کرد.

 

به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، جمعی از نمایندگان طلاب و ائمه جمعه خراسان بزرگ با آیت الله جواد مروی دیدار کردند. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این دیدار، مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم را به عنوان بازوی پر توان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و شورای عالی حوزه‌های علمیه معرفی کرد و ابراز داشت: نمایندگان طلاب به خاطر جایگاهی که در میان طلاب برخوردارند، در انتقال مشکلات و دغدغه‌های طلاب به نهادهای عالی حوزوی، نقش به سزایی دارند.

وی خاطر نشان کرد: اقدامات مختلفی در جهت حل مشکلات طلاب، در شورای عالی حوزه‌های علمیه در دست پیگیری است و تلاش‌های فراوانی صورت گرفته است، تا علاوه بر بازتاب آن‌ها به مراجع عظام تقلید (دامت برکاتهم)، شاهد یک گشایش نسبی در وضعیت طلاب باشیم؛ البته تا زمانی که این اقدامات به نتیجه قطعی نرسد، نمی‌توانیم جزئیات آن را اعلام نمائیم.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به فضیلت ویژه ماه ذی الحجه گفت: ماه ذی الحجه ماه ویژه‌ای برای شیعه است. روز عرفه، عید قربان و عید غدیر در این ماه قرار دارد. عید غدیری که حتی برخی از بزرگان اهل سنت تعابیر ویژه‌ای را در بیان عظمت آن به کار برده‌اند.

وی افزود: در روزهای پایانی ماه ذی الحجه نیز، روز مباهله به عنوان اوج تجلی و عظمت اهل بیت (علیهم السلام) قرار دارد. روز مباهله از ایامی است که هر چه در آن تأمل بشود، عظمت مولای مظلوم ما حضرت علی (علیه السلام) بیشتر نمایان می‌گردد.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: روز مباهله از دو جهت حائز اهمیت است. اول این که با وجود صحابه، خداوند به پیامبر (صلی الله علیه و آله) دستور داد تا اهل بیت (علیهم السلام) را به همراه خود ببرد و نکته دوم تعبیر ویژه‌ای است که خداوند در رابطه با مولای متقیان (علیه السلام) به کار برده است و از ایشان تحت عنوان “أنفُسَنا” یاد کرده است و به عبارت دیگر امیرالمؤمنین را جان پیامبر (صلی الله علیه و آله دانسته است که هم در کلام امام رضا (علیه السلام) در جریان مناظره با مأمون، بزرگترین فضیلت امیرالمؤمنین (علیه السلام) شمرده شده است و هم خود حضرت (علیه السلام) به واسطه این استدلال خود را احق به خلافت عنوان کرده‌اند.

(دوم مرداد 1401)