بسماللهالرحمنالرحیم
ضمن عرض تسلیت شهادت مولیالکونین اباعبدالله الحسین (ع) به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید حوزههای علمیه، عرایض کوتاهی را معروض میدارم، رسالت حوزههای علمیه، شناخت معارف دین و تبلیغ و رساندن این معارف به جامعه تشنه و دفع شبهات مطرح شده پیرامون دین و مذهب اهل بیت (علیهم صلواتالله) هست.این حوزهها، حامی میراث گرانبهایی از روشها تجربهها و اندوختههای علمی است که میتوان این مزیتها را با ابداع و ابتکار و ارتقاء بخشید و به طرف روزآمدی و کارآمدی بیشتر حرکت کرد توجّه به برخی از امور ضروری در آغاز سال تحصیلی شاید مکشوف باشد.
به سه نکته اشاره میکنم:
نکته اول، متأسفانه روش امروز برخی از مراکز آموزشی علمی دنیا این هست که در امر آموزش بیشتر به روشها و مهارتهایی به جهت موفقیتهایی در آزمون بسنده میکنند مثل مهارت تست زدن، مهارت تندخوانی و غیره، لیکن چقدر به اینکه عمق علمی پیدا کردهاند دانشپژوهان و این دانش در جان آنها رسوخ کرده است یا نه! چندان اهمیت نمیدهند. از سنتهای بسیار جالب حوزههای علمیه، عمیق خوانی، ژرفدانی و دقت در فهم دانش بوده است این اصل حاکم بر حوزههای علمیه به هیچ وجه نباید مورد غفلت یا تغافل قرار گیرد.از الزامات عمیق خوانی، توجّه جدی به کتب درسی احتراز از کتب تلخیص و ترجمه هست، مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) در توصیهای بسیار مهم به طلاب حوزههای علمیه چنین میفرماید: اگر میخواهید افکارتان، پیشنهادهایتان، خصوصیات برجستهای که روحیه شما از آن برخوردار هست در جامعه تأثیر بگذارد باید با سواد باشید، باید درس بخوانید، باید ملا باشید، درس را جدّی بگیرید، نگویید حالا دنیا دارد بر اساس پیشرفتهای فنی و فناوری و مانند اینها اداره میشود ما نشستهایم داریم حاشیه ملاعبدالله میخوانیم! یا منطق مظفر میخوانیم! نه، این منطق مظفر را باید بخوانید، این کتاب نحو و کتاب صرف را به عنوان مقدمه باید بخوانید، این کتاب فقه و کتاب اصول را باید بخوانید تا بتوانید به عنوان یک روحانی اثرگذار باشید و بالاخره باید درس بخوانید.
نکته دوم: امتیاز بسیار مهم دیگر این معهد علمی تاریخساز این است که در کنار انتقال مفاهیم علمی به درستی در این سیستم آموزشی انتقال معنویت و اخلاق وجود داشته است و به عبارت دیگر نظامی تربیتمحور بوده است.
امروز مدیران، اساتید و دانشپژوهان باید هر کدام نقش ویژه خود را در حفظ و تثبیت این نظامِ تربیتمحور ایفا کنند و ایفا کنیم و همه بدانید که هدف تربیت عالمانی، عالم به ارزشهای تربیتی هست که اگر میخواهیم حافظ ارزشها باشیم بلاشک خود باید عامل به ارزشها باشیم.
نکته سوم: تقاضای خاضعانه اینجانب از شورای استانها که علمای معتمد و عالی مقام بلاد هستند و از مدیران استانی و مدیران مدارس، این است که جمع معتنابهی از جوانان فهیم و دلسوز و علاقهمند در حوزهها داریم که اینان سرمایه اساسی حوزههای علمیه هستند. ارتباط وسیق با آنان، استفاده از اَنظار و دیدگاههای آنان و تدوین سیاستهای تصویب شده برای این مجموعه بسیار ضروری هست.
در پایان تشکر و تقدیر خود را با کمال خضوع از روحانیون جوان و با انگیزهای که در کنار کادر درمان، بیمارستانها را صحنه ایثار و فدارکاری و نوعدوستی قرار دادند و الگوی شایستهای برای خدمت به مردم هستند تشکر خود را از اینان اعلام میکنم و توفیق همگان را از خداوند منّان خواستارم.امیدوارم با توجهات مولایمان حضرت حجّت (عجلالله تعالی فرجه الشریف) و با ارشادات مراجع معظم تقلید(دامت برکاتهم) بالأخص مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی) توفیق رفع مشکلات گوناگون و خدمت به سربازان حضرت حجّت (عجلالله تعالی فرجه الشریف) را داشته باشیم.
والسلام علیکم ورحمه الله برکاته