
حضرت آیه الله حاج شیخ جواد مروی حفظه الله در پایان درس خارج فقه امروز (یکشنبه، 11 آبان 1404) به مناسبت ایام شهادت صدیقه طاهره زهرای مرضیه سلام الله علیها بیاناتی ایراد فرمودند که به سمع و نظر شما میرسد:
در آستانه فاطمیه و شهادت صدیقه طاهره سلام الله علیها هستیم به چند نکته اشاره میکنیم:
نکته اول: مهمترین امتیاز شیعه، نظام امامت است
مکتب تشیع امتیازات ویژهای دارد، هر روز حوادث واقعه باعث میشود که توجه مضاعفی به این مکتب پیدا شود و سؤالات مختلف که ویژگیهای مکتب تشیع چیست که این دستاوردها را دارد. از جمله در این یکسال اخیر و بعد جنگ دوازده روزه در دنیا توجه به این مکتب در همه جای دنیا جنوب شریق آسیا، کشورهای عربی، اروپا، اقیانوسیه همه جا این سؤال مطرح است که امتیازات این مکتب که سبب این دستاوردهای مهم بوده چیست؟
پاسخ یک کلمه است که همه این امتیازات را شیعه مدیون نظام امامت است و فاطمیه و بزرگداشت فاطمیه دفاع از این اصل امامت است که هویت شیعه را تشکیل میدهد لذا به هیچ وجه نه از فاطمیه تنزل میکنیم و نه از تبیین فاطمیه که بزرگترین دستاورد شیعه را که امامت شیعه باشد فاطمیه ترکیز و تثبیت میکند.
لذا وقتی دفاع از اصل امامت میرسد، شیعه همه اندیشه را به میدان میآورد.
اگر محدث خبیر مرحوم شیخ عباس قمی نقل نکرده بودند من ذکر نمیکردم اما ایشان میگویند وقتی صاحب جواهر قصیده هائیه شیخ أزری در امامت را شیعی شنیدند فرمودند خدایا ثواب جواهر الکلام را در نامه عمل شیخ أزری بنویس و ثواب قصیده هائیه او را در نامه عمل من بنویس. جواهری که أسّ الأساس فقه شیعه است. این اهمیت بحث امامت را نشان میدهد.
ما باید تبیین کنیم که خط انحراف از امامت ائمه اهل بیت چه بر سر امت اسلامی آورد. با کسی هم تعارف نداریم و سبّاب هم نیستیم که احساسات دیگران را با سبّ تحریک کنیم اما تحلیل تاریخ لازم است.
باید تبیین کنیم که نظام امامت شیعی بلکه امامت اسلامی که راهش بسته شد و تبدیل به خلافت شد چه ضربه ای به امت اسلام بلکه تمام مردم دنیا زد و تا امروز این مسیر کج همچنان به هویت اسلامی ضربه میزند.
نکته دوم: لزوم تحلیل دو خطبه صدیقه طاهره سلام الله علیها
بهترین راه چرایی انحراف از مسیر حق تحلیل این مسأله هم دو خطبه حضرت زهرا است.
مرحوم شرف الدین میگویند و خطبتاها فی ذلک سائرتان و کان اهل البیت یلزمون اولادهم بحفظهما کما یلزمونهم بحفظ القرآن.[1] البته جا دارد توجهی به خودمان کنیم ما که خودمان را مدافع امامت شیعی میدانیم و عمامه روی سر ما نماد پیروی از امامت است ما چقدر با این دو خطبه سر و کار داشتیم و در تبلیغها استفاده کردهایم!
خطبه بستریه عَنْ فَاطِمَهَ بِنْتِ الْحُسَیْنِ علیه السلام قَالَ: لَمَّا اشْتَدَّتْ عِلَّهُ فَاطِمَهَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله و سلم) اجْتَمَعَ عِنْدَهَا نِسَاءُ الْمُهَاجِرِینَ وَ الْأَنْصَارِ فَقُلْنَ لَهَا یَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ کَیْفَ أَصْبَحْتِ مِنْ عِلَّتِکِ؟ فَحَمِدَتِ اللَّهَ وَ صَلَّتْ عَلَی أَبِیهَا صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِه وَ سَلَّم ثُمَّ قَالَتْ: أَصْبَحْتُ وَاللَّهِ عَائِفَهً لِدُنْیَاکُنَّ، قَالِیَهً لِرِجَالِکُنَّ، لَفَظْتُهُمْ بَعْدَ أَنْ عَجَمْتُهُمْ وَ شَنَأْتُهُمْ بَعْدَ أَنْ سَبَرْتُهُمْ، فَقُبْحاً لِفُلُولِ الْحَدِّ وَ اللَّعِبِ بَعْدَ الْجِدِّ وَ قَرْعِ الصَّفَاهِ وَ صَدْعِ الْقَنَاهِ وَ خَطَلِ الْآرَاءِ وَ زَلَلِ الْأَهْوَاءِ ...
این فرازهای بلند را چقدر خودمان متوجه شدیم و چقدر برای دیگران بیان کردیم!
نکته سوم: رعایت حکمت در تبلیغ
مبلغ مکتب توجه دارد در بیان حقائق مکتب باید لسان حکمت را در پیش بگیرد و بداند چگونه حقائق مکتب را بیان کند نه تحریک احساسات دیگران کند در این برهه حساس و نه به سبّابی دچار شود حقائق مکتب را هم بیان کند. مرحوم شرف الدین عبارت زیبایی دارد و میفرماید: إن علیّاً و بنیه و العلماء من موالیه، کانوا یستعملون الحکمه فی ذکر الوصیه، و نشر النصوص الجلیه. [2]
امیر مؤمنان و اهل بیت علیهم السلام و اولاد حضرت و علماء این مکتب در نشر نصوص جلیّه ولایت رعایت حکمت میکردند که چگونه این مطالب را بیان کنند، زبان به سبّابی نگشایند که دشمن سوء استفاده کند و حقائق را به گونه ای بیان کنند که دیگران متوجه شوند.
لذا هم وظیفه ما احیای امر فاطمیه و تحلیل دو خطبه صدیقه طاهره سلام الله علیها است هم با رعایت حکمت و عدم تحریک دیگران است.
امیدواریم در این جنبه توفیق داشته باشیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین.
[1]. المراجعات (شرف الدین الموسوی، السید عبد الحسین) ، جلد : 1 ، صفحه : 685
[2]. المراجعات (شرف الدین الموسوی، السید عبد الحسین) ، جلد : 1 ، صفحه : 675