مورد بعدی: دندان کشیدن
موردی که مرحوم امام به عنوان حرام بعدی نام میبرند دندان کشیدن است لکن ما آن را حرام نمیدانیم لذا در شمارش هم ذکر نمیکنیم. مرحوم امام میفرمایند: قلع الضرس و لو لم یدم علی الأحوط و فیه شاه علی الأحوط. میفرمایند بنابر احوط دندان کشیدن در احرام حرام است حتی اگر منجر به خون آمدن نشود، کفارهاش هم بنابر احوط شاه است.
مستند این نظریه مرحوم امام روایتی است که در باب 19 بقیه الکفارات حدیث یکم از شیخ طوسی نقل میکنند عن محمد بن احمد بن یحیی عن محمد بن عیسی عن عده من أصحابنا عن رجل من أهل خراسان إن مسأله وقعت فی الموسم لم یکن عند موالیه فیها شیء، محرم قلع ضرسه فکتب یهریق دمٌ.
روایت هم مرسله است هم مضمره، رجل من اهل خراسان معلوم نیست چه کسی است، اضمار هم دارد هر چند سیاق میگوید از امام است روایت. این روایت با وجود ارسال قابل اعتماد نیست، چه بسا شهرت فتوائیه عند القدماء مطابق این روایت بوده لذا مرحوم امام احوط وجوبی دارند.
عرض میکنیم: شهرت و اعتماد به این روایت عند قدماء الأصحاب محقق نیست. بعض قدماء مانند شیخ صدوق و والدشان که قلع الضرس را جایز میدانند و بعض دیگر هم میگویند اگر منجر به إدماء شود حرام است و الا فلا. بعض دیگر فتوا میدهند که قلع الضرس حرام است کفارهاش مد طعام است، این روایت میگوید کفارهاش دم است پس معلوم میشود به این روایت عمل نکردهاند، بعض فقهاء هم میگویند کفارهاش اطعام مسکین است. فعلیه هیچ شهرت فتوائیهای با اعتماد به این روایت عند الأصحاب ثابت نیست اگر هم فکر کردهاند که استناد اصحاب بر حرمت به این روایت است گفتیم با این تفاصیل استناد به این روایت معلوم نیست. لذا روایت مرسل است و قابل اعتماد نیست و جای احوط وجوبی نیست.