A A A

 

آیة الله شیخ علی مروی

حضرت آیة الله شیخ علی مروی اعلی الله مقامه الشریف پدر حضرت استاد در روز شنبه 92/09/23 در 89 سالگی از دنیا رفتند. استاد در انتهای درس خارج فقه روز چهارشنبه، 25/10/92 نکاتی در رابطه با تکریم والدین و مسلّح شدن به سلاح علوم و معارف اهل بیت و مطالب عقائدی، بیان فرمودند که در ادامه مطلب می‌آید.از تمامی دوستانی که در این مصیبت با همراهی خودشان مایه تسلی خاطر بودند از مقام معظم رهبری، مراجع و همه کسانی که به نوعی ابراز محبت فرمودند تشکر می‌کنم.

نکته اول: دوستانی که از نعمت بزرگ والدین برخورداند قدر بدانند . بعض چیزها را انسان تا به سراغش نیاید نمیتواند درک کند. و صعوبتش را درک کند. البته مأمور به صبر هستیم. لذا تا این دو نعمت بزرگ را دارد باید قدر بداند. انبوه روایاتی که در مقام والدین و عظمت این مقام وارد شده وقتی بعد از توحید احسان به والدین به عنوان یک وظیفه مهم بر عهده انسان مطرح میشود و انبوده روایاتی که اهمیت این مسأله را نشان می‌دهد. نکند گاهی گرفتاریها، هجرت ها و دوری ها که برای ما ها هست باعث غفلت بشود.

این نکته ای که می‌خواهم عرض کنم نه اینکه خودمان را به اهل بیت تشبیه کنیم که خاک بر فرق من و تشبیه من، ما کجا پدران ما کجا و اهل بیت کجا. ما نگاهمان به اهل بیت این است که خیلی که اوج بگیریم اذن دخول غیر معروفی که مرحوم شیخ عباس قمی هم در مفاتیح آورده که اذن دخول جالبی هم هست در ورود به حرم‌ها میگوید اللهم اجعل ارواحنا تحنّ الی مواطئ اقدامهم. ما خیلی که به جایی برسیم آنجا است که ارواحمان بگردند گرد محل و خاکی که قدم اهل بیت روی آن خاک رسیده است. اگر این تشبیه را می‌خواهم بگویم باید توجه داشت که گاهی انسان در فقدان بعض أعزة درک می‌کند که زینب سلام الله علیها خدمت امام سجاد عرض کرد که یا بقیة الماضین ما لی أراک تجود بنفسک، انسان این جمله را درک نمیکند الا در بعض حالات. نکند خدایی نکرده با بعض عدم توجهات سلب توفیق از ما بشود، امیدواریم که سعی مان در مسیر قدر دانی از این دو نعمت باشد و قدردانی و دعا برای آنان و انجام وظائفمان در برابر آنان باشد.

نکته دوم: سفر اجباری چهار پنج روزه ای که سوئد رفتیم و در آخر ماه صفر، که کشور نزدیک قطب و جمعیت شیعیان محلی، گاهی در جلسات هم که منبر گوش می‌کردیم، می‌دیدم حیف است که مسلح نشویم به سلاح علم و لبّ مطالب اهل بیت را به دیگران منتقل نکنیم. اگر مسلح به این سلاح بشویم به خدا فطرت مردم عجیب است. بسیار استقبال می‌کنند. و این آمادگی وظیفه ما را بسیار سنگین میکند. جالب توجه این است که گاهی تأکید کرده ام که متسلفه و وهابیت تبلیغات عظیمی را علیه اهل بیت تدارک دیده اند.

انسان وقتی در هر جای دنیا در دانشگاه تهران و قم و سیستان و بلوچستان و قلب اروپا وقتی مطالب عقائدی مطرح میکند چقدر مشتاق اند. در آنجا دیدم 99 در صد از سؤالات همان شبهاتی بود که وهابیت علیه مکتب مطرح می‌کنند. قبلا هم گفته ام حس ششم انسان میگوید و فضای داخلی و خارجی میگوید دشمن با تمام وجود سرمایه گذاری کرده و تقابل جدی است و حتی امریکا و اسرائیل هم میبینند از این مسیر میشود در مقابل شیعه ایستاد لذا سرمایه گذاری میکنند.

لذا دوستان برنامه ریزی کنند برای ورود به این عرصه و یا تلاش بیشتر که از مباحث مهم همین مباحث اعتقادی است. پیشاپیش دو میلاد بزرگ پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و امام صادق علیه السلام را تبریک عرض می‌کنم.