A A A

آیة الله حاج شیخ جواد مروی حفظه الله در پایان درس خارج فقه چهارشنبه دوم آذر 1401 در ادامه مبحث الزامات و بایسته‌های طلبگی به مسأله نظم در امور اشاره کرده و نکاتی بیان فرمودند که قسمتی از این بیانات چنین بود که فرمودند:

در رابطه با الزامات و بایسته‌های طلبگی در چهارشنبه قبل به عنوان اولین نکته به علو همت اشاره کردیم.

نکته دوم این است که در کنار علو همت، نظم و برنامه ریزی دقیق مهم است. خوب است که سیره و زندگی انسان‌های موفق در زمینه تحصیلات و علوم مختلف از جمله علوم دینی را مطالعه کنیم.

دومین اکسیر بعد از علو همت که سبب برکت در وقت و عمر انسان و استفاده بهینه از تحصیلات میشود بحث نظم است.

این فراز از نامه حضرت امیر صلوات الله علیه مهم است که می‌فرمایند: اوصیکما و جمیع ولدی و من بلغه کتابی بتقوی الله و نظم امرکم. این خیلی مهم است که حضرت به عنوان وصیت به دو فرزند بزرگوارشان بفرمایند اوصیکما اول بتقوی الله دوم به نظم امر.

نظم یعنی برنامه ریزی درست، تقسیم وقت، مدیریت زمان، تشخیص فعالیتهای ضروری و غیر ضروری، رمز موفقیت و پیشرفت در زمینه علوم حوزوی بعد علو همت است.

اینکه بعضی میگویند ذاتی است صحیح نیست بلکه اکتسابی است میتوان کسب کرد و البته باید تلاش کرد.

باید هر فردی حال خودش را بررسی کند و از هرجا هستیم شروع کنیم یک گام به پیش رویم.

حضرت استاد در ادامه به تلاش بی وقفه و طلب علم مرحوم خوئی در مقابل استادشان مرحوم محقق اصفهانی مثال زدند و توضیحاتی بیان فرمودند.

همچنین به نظم کم سابقه مرحوم سید علی شاهرودی (پدر رئیس اسبق قوه قضائیه) نسبت به حضور بیست ساله در دروس مرحوم خوئی بدون حتی یک جلسه غیبت مثال زدند که مرحوم خوئی در تقریظ بر دراسات فی علم الأصول مرحوم شاهرودی که تقریرات مباحث اصول مرحوم خوئی است می‌فرمایند:

حتى أنا سمعناه يشكر الله سبحانه وتعالى على ما منحه إياه من عدم انقطاعه عن أبحاثنا الفقهية والأصولية ولا يوما واحدا زهاء عشرين عاما فكان قدوة حسنة لزملائه في النشاط العلمي والانتاج القيم.