A A A

حضرت آیة الله حاج شیخ جواد مروی حفظه الله در پایان درس خارج فقه چهارشنبه 14 دی‌ماه 1401 به جهت دو مناسبت در این هفته به دو نکته اشاره فرمودند که قسمتهایی از بیانات ایشان تقدیم می‌گردد:

نکته یکم: سالگرد رحلت عالم و اندیشمند متخلّق مرحوم آیة الله مصباح یزدی آعلی الله مقامه الشریف است.

خصوصیات بارزی ایشان داشتند که برای ما طلبه ها قابل توجه است هر چند فرصت توضیح مبسوط نیست اما به اختصار به چند مورد اشاره می‌کنم:

ـ ایشان در عرصه فلسفه و کلام از اندیشمندان جامع در این برهه اخیر است.

ـ عمرشان را در راه تبیین ارزشهای اسلامی و معارف اهل بیت علیهم السلام صرف کردند.

ـ دفاع عقلانی و منطقی از عقائد اسلام و مذهب اهل بیت علیهم السلام در زندگی ایشان کاملا روشن است.

ـ از ویژگیهای بارز ایشان تقابل با جریانات التقاطی و انحرافی است.

از خطرات بسیار بزرگ برای مکتب جریانات التقاطی هستند که حضرت امیر در خطبه 50 نهج البلاغة می‌فرماید: وَلکِن يُؤْخَذُ مِنْ هذَا ضِغْثٌ، وَ مِنْ هذَا ضِغْثٌ فَيُمْزَجَانِ فَهُنَالِکَ يَسْتَوْلِي الشَّيطَانُ عَلَى أَوْلِيَائِهِ

مزح حق به باطل که باعث می‌شود خیلی از مردم نتوانند تفکیک کنند و اسباب انحرافشان فراهم می‌شود.

بارزترین خصوصیت ایشان همین تقابل با جریانات انحرافی بود و واقعا از آبروی خودشان مایه می‌گذاشتند برای مبارزه با این جریانات. بدأً به جریان برقعی تا سایر جریانات انحرافی دیگر که گاهی یک تنه در مقابل انحرافات می ایستادند هزینه می‌داند و از آبروی خودشان مایه می‌گذاشتند که سد پولادین باشد.

ـ نکته بارز دیگر در شخصیت ایشان حمایت و همراهی با انقلاب بود. در مقاطع مختلف از هیچ تلاشی فروگذار نمیکرند در حمایت و همراهی با مقام معظم رهبری.

در حوزه ایمان و اعتقاد دلدادگی عجیبی به اهل بیت علیهم السلام داشتند.

آیة الله مروی در ادامه ضمن اشاره به دو سفر حج و عمره که با مرحوم آیة الله مصباح یزدی در مکه و مدینه همراه بوده‌اند به ذکر خاطراتی پرداختند.

همچنین فرمودند دلدادگی عجیب و فوق العاده ایشان به اهل بیت علیهم السلام را بارها دیدم، من کسانی را دیده‌ام بعض فلاسفه که تشکیکات فلسفی رخنه کرده بود در اعتقادات آنها بعض شخصیتهایی که بسیار فاضل بودند در زمینه هایی اما در بعض مباحث عقائدی با آنان بحث می‌کردیم گاهی به دعوا کشیده می‌شد و در بعض مباحث عقیدتی می‌دیم تشکیکاتی رخنه کرده در ذهنشان هرچند در زمینه هایی حق استادی داشتند اما در این موارد با آنان به صراع برمی‌خواستیم اما مرحوم آیة الله مصباح یزدی از نظر ایمان و اعتقادات بسیار راسخ و بدور از تشکیکات و وسوسه‌ها بودند.

حضرت استاد مروی در این زمینه به خاطره‌ای از مرحوم امام هم اشاره فرمودند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه سپس به ذکر خاطره‌ای از دیدار با نخبگان شیعه در مدینه به همراه مرحوم آیة الله مصباح و همچنین حالات ایشان در زیارت قبر منسوب به حضرت نجمه خاتون مادر امام رضا علیه السلام پرداختند.

نکته دوم: سالگرد شهادت شهید مقاوت بلکه سید الشهداء مقاومت شهید قاسم سلیمانی است.

مقام معظم رهبری تعبیر خوبی داشتند که از ایشان به عنوان یک راه و یک مکتب و یک روش یادکردند. اینها رویش‌های بزرگ انقلاب اسلامی هستند. در نوجوانی و جوانی، انقلاب از ایشان دستگیری کرد و ایشان هم تبدیل شد به شخصیتی که دشمنان و متخصصان امور نظامی در غرب اعتراف می‌کنند که ایشان از معدود افراد برجسته در دنیا بود.

وقتی داعش توسط امریکا تأسیس شد که سد راه انقلاب اسلامی باشد، وقتی کنترل داعش از دستشان خارج شد شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد 25 تا 30 سال زمان نیاز است که داعش را از بین ببرند اما این شهید در دو سال پرونده داعش را به هم پیچید.

در ادامه به ذکر خاطرات و جریاناتی از ایام سلطه داعش بر موصل و عراق پرداختند و ضمن تأکید بر جایگاه مهم رهبری مرجعیّت در عراق، پیاده سازی فکر مرجعیت در میدان را مدیون تلاشهای این شهید والا مقام دانستند.

ایشان فرمودند برافراشته بودن پرچم اهل بیت علیهم السلام در سامراء، کاظمین، نجف و کربلا و جایگاه و اعتبار شیعه در دنیا اینها را مدیون این شهید هستیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علیمه قم در پایان سخنانشان از مرحوم دکتر عباس شیبانی یاد کردند که در همین اواخر غریبانه به رحمت خدا رفتند.

ایشان ضمن یادکرد خاطراتی از مرحوم دکتر شیبانی فرمودند ای کاش صدا و سیما در زمان حیات ایشان در معرفی خدمات خالصانه ایشان و الگوی گیری مردم و به خصوص مسئولان از ایشان برنامه سازی می‌کرد تا جوانان هم از شخصیت ایشان اطلاع پیدا کنند. از تلاشها و زندانهای ایشان قبل انقلاب و تقیّدات ایشان نسبت به بیت المال و عدم استفاده از حقوق‌های قانونی در سمت‌های مختلف در خبرگان قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی، شورای شهر و در سایر فعالیتهای ایشان و توجه‌شان به مردم و محرومان بیشتر برای جوانان و مسئولان روشنگری می‌کردند.

خداوند متعال همه این بزرگان را غریق رحمتش قرار دهد و به ما هم توفیق خدمت به مذهب و مکتب در این مسیر را عنایت فرماید و صلّی الله علی محمد و آله الطاهرین.